Godt at vide for forældre og elever

På denne side findes tidligere principper, som kan være nyttig viden for forældre og elever.

CYKLING

Vi vil gerne fremme, at elever cykler til og fra skole, når skolevejen er egnet til dette, hvilket forældrene vurderer. Brug af cykelhjelm er i denne forbindelse forældrenes ansvar. Det er forældrenes ansvar, at cyklerne er i lovlig og forsvarlig stand.

I skoletiden arrangeres også af og til aktiviteter, hvor eleverne cykler og denne mulighed er med til at skabe et mere varieret og spændende undervisningstilbud. Når elever i skoletiden skal på cykeltur, skal de have cykelhjelm og ”refleksvest” på.

Ruteplanlægning må ske under størst mulig hensyntagen til elevernes sikkerhed, hvorfor der må tilstræbes mindst mulig kørsel på store veje. Endvidere må korrekt trafikadfærd indskærpes for eleverne forud.

DISTRIKTES BØRNS BEFORDRING TIL SKADESTUE

Hvis et barn kommer til skade i dagtilbud/skole/SFO, forsøges det hurtigst muligt at komme i kontakt med forældrene (familien).

I akutte tilfælde sørges der for transport til skadestuen, hvor en medarbejder vil være til stede indtil forældrene ankommer.

FRITAGELSE FOR UNDERVISNING HELE DAGE

Det er et mål for skolen, at alle elever deltager i undervisningen i videst muligt omfang så de vænnes til ansvarlighed overfor deres arbejde.

Skolen skal i dag registrere fravær i følgende kategorier:

• Sygdom
  • Ekstraordinær fritagelse
  • Ulovligt fravær

0-6. klasse: Fravær registreres som heldagsfravær.

7-9. klasse: Fravær registreres pr. lektion.

Skolerne indberetter disse tal til Børn & Ungeforvaltningen hver måned.

• Ved sygdom giver forældrene klasselæreren meddelelse om årsagen via forældreintra på første sygedag
  • Ved ønske om fritagelse fra undervisningen (ekstraordinært fravær) skal forældrene meddele skolen dette på forhånd.
    • 1-3 dages fravær: Henvendelse til klasselærer.
    • Over 3 dages fravær: Blanketten ”fritagelse fra undervisningen”,

som ligger under dokumenter på hjemmesiden, skal udfyldes af forældrene og afleveres til skolesekretæren. Derudover skal forældrene orienterer klassens lærer.

Det stof, der er gennemgået i perioden, vil ikke blive gennemgået særskilt for eleven senere.

Ved stort fravær samt ved ulovligt fravær, søger skolen i samarbejde med hjemmet og eventuelt med inddragelse af socialforvaltningen eller Center for Læring og Trivsel at få kortlagt problemerne og udarbejde løsningsforslag.

HJEMSENDELSE AF DISTRIKTETS BØRN VED KRAFTIGT VEJRLIG

Når distriktets børn er mødt og forkortes på grund af kraftigt vejrlig, følges dette princip:

Hvis meddelelsen om tidlig hjemsendelse kommer samtidig med eller senere end ”Al kørsel frarådes”, passes alle børn på skolen/SFO/ i dagtilbud indtil forholdene tillader, at børnene kan tage hjem.

RYGNING

Indledning:

Princippet tager udgangspunkt i Lov om røgfri miljøer

(LOV nr. 512 af 06/06/2007 Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse),

Institutioner og skoler for børn og unge

§ 7. På børneinstitutioner, skoler, opholdssteder og lign., der fortrinsvis har optaget børn og unge under 16 år, er det ikke tilladt for børn og unge samt elever at ryge på institutionens område.

Princip:

Det er ikke tilladt for elever at ryge, tage snus eller ’dampe’ i skoletiden.

Handleplan:

Ved eventuelle overtrædelser af princippet:

1. Bliver en elev set ryge, vil klasselæreren eller den lærer/pædagog, der har iagttaget det, tage en samtale med eleven og gøre opmærksom på, at det ikke er tilladt at ryge i skoletiden, hvorefter han/hun kontakter hjemmet og orienterer om forholdet.

2. Gentager det sig, at eleven ryger i skoletiden, kontaktes skoleledelsen, der sender et brev til hjemmet, hvori det også fremgår, at det vil medføre hjemsendelse, hvis eleven igen ryger i skoletiden.

3. Tredje gang eleven tages i at ryge i skoletiden, sendes denne hjem. I hvert enkelt tilfælde, vurderes det af skoleledelsen, hvilken varighed hjemsendelsen skal have.

Ingen elever må forlade skolens område i skoletiden, med mindre det er en del af undervisningen, og efter aftale med lærere eller pædagoger.

Busholdepladser, sportsplads og halområde anses som en del af skolens område.

TRAFIK

Transport til og fra skole er forældrenes ansvar.

Vi vil gerne fremme, at elever cykler til og fra skole, når skolevejen er egnet hertil. Dette vurderes af forældrene.

Skolen anbefaler, at man på afdeling Krogsbølle bruger afsætningslommen ved busholdepladsen og på afdeling Løkkemark den lille lomme foran parkeringspladsen, når man afleverer sit barn i bil.

For de selvtransporterende elever, koordinerer skolens skolepatrulje trafikken ved skoledagens start og afslutning.