Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Lærerplaner i Børnehusene

Alsidig personlighedsudvikling

”Det er vigtigt børn leger”

Fordi:

  • I legen udvikler de deres fantasi og tænkning
  • Børn leger for at lege og ikke for at lære noget bestemt.
  • I legen lærer de at skabe historier sammen og håndtere forskelligheder og uenigheder.
  • I legen udvikles deres nysgerrighed og viden.
  • I legen øver man sig i den tilegnede læring.

Målet er:

  • At barnet lærer at respektere andres grænser.
  • At barnet kan give omsorg og nærvær til andre.
  • At barnet kan indgå i fællesskaber.
  • At barnet kan udtrykke sine behov.

 

Sociale kompetencer

”Det er vigtigt børn deltager i fælles aktiviteter”

Fordi:

  • Børn udvikler sig og lærer sammen med andre børn og voksne.
  • Børn får venskaber gennem fælles aktiviteter.
  • Sociale fællesskaber giver barnet læring og erfaring i løsning af konflikter og demokratiske processer.

Målet er:

  • At barnet oplever venskaber og glæden ved dette.
  • At barnet lærer empati og at hjælpe andre.
  • At barnet lærer almindelige sociale spilleregler
  • At barnet støttes i at give udtryk for egne følelser og behov.
  • At barnet oplever medbestemmelse og lærer medansvar

 

Sproglig udvikling

”Det er vigtigt at børn får læst højt, synger og får fortalt historie”

Fordi:

  • Det styrker deres sproglige udvikling
  • Barnet lærer at bruge sproget til at udtrykke følelser, tanker og behov.
  • Barnet lærer at kommunikere med andre.

Målet er:

  • At barnet får et stort ordforråd og forstår det.
  • At kunne udtrykke sig med sproget.
  • At kunne eksperimentere med sprogets udtryksformer.

 

Krop og bevægelse

”Det er vigtigt børn hopper og danser og udfordrer deres motoriske færdigheder”

Fordi:

  • Barnet lærer verden at kende ved at bruge sin krop og sanser.
  • Bevægelse fremmer barnets selvtillid og selvværd.
  • Det udvikler koncentrationsevnen.
  • Barnet bliver glad og i godt humør.

Målet er:

  • At barnet opbygger sine fin- og grovmotoriske færdigheder
  • At barnet oplever glæde ved at bevæge sig.
  • At barnet udvikler kropsbevidsthed.
  • At barnet får oplevelser gennem sanserne.

 

Natur og naturfænomener

"Det er vigtigt børn kommer ud og oplever naturen og dennes forunderligheder”

Fordi:

  • Det udfordrer barnets krop og følelser.
  • Det styrker nysgerrigheden for naturen og dens hemmeligheder.
  • Det grundlægger et ansvar for miljøet omkring naturen.

Målet er:

  • At barnet oplever glæde og interesse for at være i naturen.
  • At barnet får oplevelser gennem alle sanser.
  • At barnet får oplevelser af at kunne eksperimentere og bruge sin fantasi.

 

Kulturelle udtryksformer og værdier

”Det er vigtigt at børn tegner og maler, oplever musik, teater og drama og herigennem ser værdien af at kunne udtrykke sig på forskellige måder og med forskellige redskaber”

Fordi:

  • Børn herigennem kan udtrykke tanker og følelser
  • Børn bliver inspireret og udvikler deres kreativitet og evne til at skabe nyt.
  • Det giver mulighed for at bruge sin fantasi og nysgerrighed overfor forskellige materialer.
  • Det giver glæde og ny viden.
  • Det opbygger fællesskaber og giver motivation for at lærer mere.

Målet er:

  • At barnet oplever glæde ved at bruge forskellige udtryksformer
  • At barnet får kendskab til det nære.
  • At barnet får kendskab til traditioner/højtider.
  • At barnet styrkes i at turde stå frem og være sig selv.

 

Børnehusenes læringssyn

Vi oplever hvert menneske som en unik, søgende og værdifuld person, hvor læring er nødvendig for udvikling.

Læring skal foregå i et samarbejde mellem dagtilbud og forældre.

Vi opfatter læring som en kompleks proces, der foregår over tid og på både bevidste og ubevidste niveauer.

Lyst og nysgerrighed til læring understøttes og udvikles gennem handlinger og i relationer med andre børn og voksne.

Børns læring er individuel og bør understøttes af de voksne, gennem tryghed, anerkendelse, motivation og variation.

Børn udforsker og afprøver sig selv og sine omgivelser i handling og samspil med andre. De børn som ikke formår dette, skal vi guide og hjælpe.

Egne handlinger og individuelle oplevelser er væsentlige elementer i børnenes tilegnelse af erfaringer, færdigheder og viden.

Vi ser legen som en væsentlig og afgørende faktor i børns læringsprocesser og vi vil understøtte denne gennem tilrettelagt og impulsiv leg.